AKTUÁLNĚ

Chata pod Vlčí jámou – expedice leden 2022

!!! FOTOGALERIE !!!

DEN PÁTÝ

• Dnes jsme se probudili do sychravého počasí. Nálada v osazenstvu nic moc. Sice se těšíme na rodiče, (manžele a děti), ale ještě bychom si rádi užívali lyžování.

• U snídaně jsme si rohlíky silně mazali nutellou. Snědli jsme úplně všechnu. Doma ji nedostaneme, tak si ji musíme užít aspoň tady.

• Mlha, že by se dala krájet, ale stejně jsme vyrazili na poslední běžkování. Největší pokrok udělali začátečníci. E.: „To je škoda, že jezdíme na hory jen v létě! Já bych chtěla jezdit na běžky!“

• Vůbec se nám nechtělo domů. Ale čekal nás nepořádek v pokojích, neměli jsme pořádně sbaleno a bylo potřeba vše stihnout do oběda. Už odpoledne přijedou další hosté, a tak musíme včas uvolnit pokoje.

• K obědu dýňová polévka a segedín (konečně) s knedlíkem.

• V průběhu oběda nám nosí pan domácí různé poklady, které našel ve skrýších pod topením, za postelí, v koupelně – našpiněné spodní prádlo, licháče, nerozbalené sendviče ještě z domova, balení trvanlivého salámu. Ale žádné větší škody jsme snad nezpůsobili.

• Autobus nám odjíždí až za 2 hodiny, a tak jsme se s Vlčí jámou rozloučili filmem S tebou mě baví svět. Před odjezdem tak panovala dobrá nálada.

• Jen co jsme vypochodovali na autobus, začaly padat obrovské sněhové vločky. Klidně bychom tu mohli být ještě týden. Ani jsme si nestihli postavit iglú, nevyrazili jsme na pořádně dlouhou túru (teď už bychom to všichni zvládli), nepostavili jsme sněhuláka, ...

• Děti byly skvělé. Neproběhly téměř žádné hádky. Všichni byli ohleduplní, pomáhali si, starší sourozenci se starali o ty mladší. I usínání a vstávání probíhalo celkem v pohodě. Vlastně se ještě nikdy nestalo, že bychom se mohli po celou dobu vyspat až do 8 a nikdo nebudil ostatní hned po rozednění. Až teď. Děti perfektně fungovaly v týmech i jako jednotlivci. Prostě je to skvělá parta dětí a bude se nám stýskat po takovýchto zážitcích.

DEN ČTVRTÝ

• Přes noc napadlo sněhu téměř po kolena.

• Krásně svítilo slunce, sníh se blyštěl a všichni se ohromně těšili ven. Běžkovali jsme, jak diví a ve chvílích, kdy jsme čekali na pomalejší týmy, jsme hráli ve sněhu piškvorky. Našli jsme krásnou trasu, na jejímž závěru jsme si střihli dlouhý sjezd přímo k chatě.

• Zasloužený oběd – bramboračka (pro děti bez krušnohorských hub, abychom se nestali součástí černé kroniky v místním novinovém plátku) + vepřové kostky s omáčkou a rýží.

• O poledním klidu proběhl turnaj ve hře Bang! Nejvzornější děti si četly, jelikož se blíží termín odevzdání třetího čtenářského deníku :-D

• Odpoledne nás čekal zlatý hřeb lyžařské školy v přírodě – biatlon. Atmosféra byla naprosto elektrizující. Závodníci dali do boje celé své srdce. Týmy si fandily a skandovaly tak silně, že to přitáhlo i děti domácích – konsternovaně nás pozorovaly z oken ve 3. patře. Ležka byla náročnější než stojka, mnozí si prodloužili trať na dvojnásobek, jelikož kroužili mnoho trestných kol. Při (nepovedené) střelbě si děti spontánně zopakovaly všechna vulgární slova, která znají. Všichni se tak vyhecovali, že nikdo vůbec nepociťoval únavu.

• Před večeří jsme se ještě vyblbli na bobech. Pokud budeme mít modřiny na zadku, mohou za to skokánky a ne vařečka.

• K večeři zapečené šunkofleky s okurkou.

• Navečer jsme si zopakovali zdravovědu a záchranu života. Některé etudy byly tak dokonale zahrané, že se pedagožky musely kontrolovat, aby skutečně nevytočily 155.

• Blížící se odjezd vyvolal v dětech potřebu užit si poslední zbývající minuty na maximum. Málem by zbořily dům, pomohl až zásah Petry vytočené doběla.

• Když jsme jim ve 20:30 sdělili, ať se teple oblečou, někteří měli slzy na krajíčku z obavy, že jdeme k Vlčí jámě. Odvážnější tušili, že hrozí noční biatlon.

• V tichosti jsme vyrazili k lesu. Před námi se otevřela zasněžená krajina, nad hlavami svítily hvězdy. Ukázala se nám skoro všechna zimní souhvězdí. Vtom jsme si všimli drobných světýlek uprostřed louky. Čekalo tam na nás srdce ze svíček. Slavnostně jsme ukončili naši poslední zimní školu v přírodě. Bylo to milé a dojemné a děti byly k sežrání.

• Přečetli jsme poslední večerní příběh a hurá pod peřinu, ať máme síly na zítřejší rozlučkové sportování.

DEN TŘETÍ

• Sníííííh! Ty včerejší střepy nám opravdu přinesly štěstí!

• Dnes byly děti na nohách okamžitě po mém pohlazení, jelikož běžely radostně k oknu. Ne jako v jiné dny, kdy je nemůžeme vytáhnout z postele.

• U snídaně jsme se dozvěděli, proč byl před spaním takový brajgl v holčičím pokoji. Hru na komára a plácačku prostě nelze hrát potichu. To přece chápe úplně každý!

• Hned po snídani jsme si šli rozdělit běžky – bylo legrační pozorovat, jak mají některé děti zkreslenou představu o své vlastní výšce a považují se za vyšší, než ve skutečnosti jsou. A při porovnávání dvojic se snažily narovnat se jak pravítka, aby dostaly delší běžky.

• Skupina zkušeňáků vyrazila hned na louku, ostatní zápasili s nacvakáváním bot do běžek. Vázání schválně zkoušelo naši psychickou odolnost a trpělivost. Nakonec to zvládli úplně všichni – někteří až na 73. pokus.

• Dopolední trénink byl určen k tomu, abychom zjistili, že nejsme taková kopyta, jak si myslíme, a že nám to na těch tenkých prkýnkách vlastně docela jde.

• K obědu zeleninová polévka s vejci a kapáním, knedlíky plněné uzeným a dva druhy zelí. Renata je nadšená – máme skvělé jedlíky, nezůstávají vůbec žádné zbytky.

• Během poledního klidu padlo rozhodnutí, že dnes musíme dát dětem zabrat, aby se trochu unavily, jinak je opravdu budeme muset předhodit vlkům. Dům se otřásal v základech, a tak bylo potřeba trochu zkrotit tu naši divou zvěř.

• Pozitivně naladěni dopoledními úspěchy jsme se těšili na svah. Lektorky Petra a Eva nás naučily techniku klasického stylu – stromečkování, zatáčení odšlapováním, jízdu ve stopě – cestou z kopce jsme vyzkoušeli dřepy, jízdu jako čápi, synchronizovaný sjezd ve dvojicích a různé jiné blbiny. Marcela přijala roli motivujícího učitele, který učil děti, že po pádu se nebrečí ani nenadává, vždy se zvedáme s úsměvem a radujeme se z každého, byť sebemenšího pokroku.

• Na závěr jsme se vydali na cestu do hor – výjevy jak z filmu Padesátka – vichr a mokrý sníh. Děti byly úžasné, skvěle se hlídaly v týmech, staraly se jeden o druhého. Naučily se, jak rychle se v horách může změnit počasí a že z ničeho nic může přijít stmívání. Na večeři jsme se vrátili utahaní jako koťata.

• K večeři sekaná s bramborem a zeleninovým salátem.

• Za odměnu už dnes nebyl žádný náročný program. Udělali jsme si zimní kino na karimatkách, v pyžámkách, pod peřinou. Někteří byli tak utahaní, že měli co dělat, aby pohádku Polární expres vůbec dokoukali.

• Těšíme se na zítřek!

DEN DRUHÝ

• Ráno je vážně hnusně. Má to jedinou výhodu – venku je tma jak v pytli, a tak v 8 hodin celý dům ještě spí.

• Ovšem představa čerstvých rohlíčků je lákavá. Nutella zmizela jako první. Aspoň zbylo víc šunky pro paní učitelky.

• V novoročním bingu jsme zjistili, kdo se nejvíc přejedl o Vánocích (pan domácí) a že jediným, kdo se hrdě hlásí k hraní deskových her, je Páťa. Palec nahoru!

• Dopoledne proběhla odborná instruktáž o sportovním oblékání, tentokrát v anglickém jazyce. I na svém vlastním oblečení děti mnohdy nalezly nápovědu. Odteď máte doma odborníky na nakupování třeba v Alpách.

• Hráškový krém s krutonky a .... tramtadadá – buchtičky s krémem. Někteří si byli přidat i třikrát.

• Po obědě nás navštívil místní pan revírník a byl potěšen, co všechno děti z malé středočeské vesnice znají. Chtěli jsme ho pohostit chlebem s pomazánkovým máslem a paprikou, ale nakonec jsme vyhodnotili, že sami máme málo. (Což nebyla pravda, jen jsme trochu lakomí.) Tak jsme mu pěkně poděkovali.

• Děti objevily v místní knihovničce zajímavou knihu z nakladatelství Scientia a vyhodnotily, že právě informace, jež jsou v ní obsaženy, nutně potřebujeme znát pro zítřejší vycházku.

V animované verzi zde: https://www.facebook.com/watch/?v=568998413583682

• Vymýšlení anglických příběhů pomocí STORYTELLER DICE nám zabralo víc než hodinu. Člověk by nevěřil, co lze vymyslet se základní slovní zábavou. Kniha o krtkovi pravděpodobně ovlivnila náladu v kolektivu – fekální tematika se vinula několika příběhy jako červená nit.

• Během pauzy před večeří přišla informace, že v pokoji chlapců je promáčklá postel. Velmi prosím, dlažební kostky (vážně!) na školu v přírodě nebalit. Pokud létají tyto předměty po pokoji, jsou majitelé objektu lehce nervózní.

• Boloňské špagety. Úprk pro přídavek skončil rozbitým talířem, ale nikomu se nic nestalo. Střepy nosí štěstí.

• Po večeři jsme hráli hru Kdo jsem? Historické postavy vystřídali zpěváci, youtubeři, postavy z filmů, jejichž jména neumím ani vyslovit. Evidentně si budu muset doplnit mezery ve vzdělání.

• Posíláme pusy na dobrou noc :*) Dnes to usínání nebude snadné – pohybu bylo málo a energie přebývá. Začíná klesat teplota, tak doufáme, že zítra umoříme děti sněhovými radovánkami.

DEN PRVNÍ

• Sraz v 6:15? To je vražedný nápad! (Čí asi? Hádejte.) Děti se zdály několikanásobně svěžejší než dospělí. Nebude snadné je dnes unavit.

• Předpokládali jsme, že na peróně nezůstane jediné oko suché, ... a ono ne. Řekla bych, že po krátkém zamávání začaly lítat rychlé špunty.

• Banda hodných dětí pravděpodobně odradila pana průvodčího od jakékoliv kontroly a pouze mávl rukou. Dost se nám ulevilo. Sice jsem měla připravenou hereckou etudu, jak nemůžeme najít slevové průkazky – ale ráda si ji nechám na jindy.

• Autobus byl luxusní, čistý, pohodlný, záchodky nefunkční, nicméně děti vyčůrané.

• Po příjezdu již autobus nebyl luxusní ani čistý, učitelky vyfasovaly kýbl a hadr a s úsměvem na rtech se vrhly na uklízení blitíčka. Holt ani téměř dvanáctileté děti si nedokáží říct včas o sáček. Prý bylo k svačině pouze jablíčko, dle kvalifikovaného odhadu to vypadalo na jablek alespoň 5.

• U chaty už na nás mávala Petra s úsměvem od ucha k uchu.

• Hovězí vývar s nudlemi a kuře na paprice (které někteří považovali za segedín, ač v něm nebyl ani kousek zelí), byly odměnou za  čtyřhodinové vzorné chování v autobusu.

• Následovalo vylodění zavazadel. Ve vleku nic nezůstalo, ani nikdo nic nepostrádal. Petra si dost oddychla, že nikde nic nezapomněla ani neztratila.

• Polední klid byl i přes ranní vstávání a dlouhou cestu dost hlučný. Prostě pocit, že jsme přijeli do Eldorada, se musí někde odrazit.

• Nacpali jsme se domácím perníkem a těšili se do přírody.

• Odpolední procházce předcházela krátká instruktáž „Jak se obléknout na vycházku“. Ani přes názorné ukázky se všem napoprvé nepovedlo vyladit správnou kombinaci do deště. A pršelo a pršelo. Ale mohlo to být i horší, mrholení vlastně nikomu moc nevadilo. Cestou proběhla výuka angličtiny, tělocviku, přírodovědy, vlastivědy i matematiky. (Víte, jaká je průměrná délka Toníkova kroku? My ano!)

• Návrat do chaty byl až za úplné tmy. Prozatím máme všechny děti. Vlci měli dnes k večeři něco jiného. Během zítřka uvidíme, zda je to dobře, anebo máme jít s návnadou do lesa znovu.

• Večeře opět skvělá – rizoto s kuřecím masem a zeleninou. Fronta na přidání, tělocvičným názvem zástup, byla u výdeje delší než dlouhá.

• Večerní výuka historie lyžování následovaná „zážitkovým testem” děti zcela dorazila a naprosto dobrovolně svištěly do sprchy.

• Od půl desáté všichni spí a nikdo tady nehuláká, nedupe a nedožaduje se jídla. Uf.

• Tak zase zítra. Již teď prší víc a víc a ráno se prý intenzita zvýší.

• Dobrou noc a dobré ráno. Nový report očekávejte zase někdy v noci.

• Skol!

♥ PRO MARODY A DOVOLENKÁŘE ♥

Informace o probíraném učivu a třídních akcích vám dle dohody s Vámi budeme posílat prostřednictvím Edookitu.

ROZVRH HODIN A VYUČUJÍCÍ

ROZVRH HODIN zde

třídní učitelka:                Marcela Sasková (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

ČJ:                                Marcela Sasková

M:                                 Hana Macháčková (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

AJ:                                Eva Vařenková (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

PŘ, VL:                          Helena Špinarová (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

TV:                                Petra Bartlová (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

HV, VV, PČ:                     Zuzana Radová (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

UŽITEČNÉ ODKAZY

Pomůcky do školy ZDE.

Přihláška do ŠJ ZDE, web ŠJ, e-jídelníček - číslo jídelny 11313.

listy do čtenářského deníku 5. ročník

jak psát čtenářský deník

Fotky z některých akcí najdete v Galerii a další zde (heslo znáte :-)

ŠVP Chata pod Vlčí jámou - ZÁPISKY Z CEST 2018, ZÁPISKY Z CEST 2019

Nejlepší knihy dětem 2014/2015

Nejlepší knihy dětem 2013/2014

Nejlepší knihy dětem 2012/2013

Magnesia litera - knihy pro děti a mládež